terug

Ecommerce in Nederland voor de detailhandel zit in de groei.

1 maart 2013

E-Commerce is een sterk groeiende sector in de Europese economie, en daarb ij zit Nederland bij de kopgroep. Deze groei zit er nog steeds in en zal ook zo blijven. De online consumentenbestedingen in Nederland zijn in de eerste helft van dit jaar uitgekomen op 4,61 miljard euro, 9 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Meer mensen bestelden gemiddeld vaker online, maar ze gaven per aankoop minder uit. 

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, opgesteld door Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org. ‘Het meest opvallende aan de huidige cijfers is dat de groei van de totale online markt niet verder daalt, zoals in de afgelopen jaren het geval was’, stelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. ‘De groei blijft stabiel met 9 procent. Dat is positief nieuws in een periode dat veel sectoren het erg moeilijk hebben.

8,5 miljoen online kopers

Van januari tot en met juni deden 8,5 miljoen Nederlanders minimaal één aankoop online, een half miljoen meer dan in de eerste helft van vorig jaar. Gemiddeld bestelden ze 4,9 keer per persoon, een plus van 0,3 ten opzichte van 2010. Tegenover de groei van het aantal kopers (6 procent) en het aantal bestellingen (7 procent) staat een daling van het gemiddelde bonbedrag, van 116 naar 110 euro (5 procent). Die wordt deels verklaard door de toename van online verkochte apps en downloads. De totale online uitgaven per webshopper kwamen uit op een gemiddelde van 539 euro, 5 euro meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
 

Producten versus diensten

Net als in de afgelopen rapportages van Blauw Research namen de online bestedingen aan producten (plus 13 procent) sterker toe dan die aan diensten, waaronder vakanties, verzekeringen en tickets (plus 5 procent). Relatieve online nieuwkomers als interieur & tuin (+ 29 procent) en speelgoed (+ 25 procent) vertoonden flinke groei. Ook de segmenten witgoed (plus 17 procent) en kleding (plus 15 procent) scoorden bovengemiddeld.

10 miljard?
Wijnand Jongen verwacht dat de online consumentenbestedingen de 10 miljard euro dit jaar nog kunnen overschrijden. In het lopende semester moet dan een omzet van 5,4 miljard euro worden gerealiseerd, 14 procent meer dan de omzet in de tweede helft van vorig jaar (4,73 miljard euro).